PRACOWNIA PLASTYCZNO-EDUKACYJNA DLA DZIECI
Pracownia odkrywania diamentów
PROWADZĄCA: AGNIESZKA GUMBIS
Pracownia plastyczno-edukacyjna
Pracownia budzenia twórczego potencjału w sobie
Sztuka jest pojemna. Może być dla niektórych terapią, dla innych realizowaniem siebie i rozwijaniem talentu, ale zawsze powinna być dobrą zabawą. Niekiedy ten podstawowy element może być sporym wyzwaniem. Jednocześnie bywa niedoceniany lub wręcz ignorowany.
Obecne czasy natychmiastowej gratyfikacji, postępująca technicyzacja, szybkie tempo życia i bezosobowość powinny skłaniać do refleksji nad tym, w jakim świecie będą żyły nasze dzieci.
Nuda jest konieczna w rozwoju, a kreatywność i entuzjazm powinny zastąpić presję sukcesu i stres.
Wiele pomocnych wskazówek można odnaleźć w publikacjach dotyczących rezultatów badań prowadzonych przez współczesnych neurobiologów.
Na warsztatach łączę działania w dwóch obszarach
- twórczość
- umiejętności potrzebne do współpracy z ludźmi w zakresie kompetencji twórczych
- nauczysz się wyrażania poprzez formy plastyczne i działania twórcze
- będziesz eksperymentował i twórczo się bawił
- będziesz rozwijał kreatywność i zdolności manualne
- będziesz rozwijał twórcze myślenie
- rozwiniesz wrażliwość na piękno
- nauczysz się posługiwania narzędziami rysunkowymi i malarskimi
- nauczysz się wykorzystywania materiałów naturalnych i z recyklingu
- poznasz różne techniki plastyczne, nauczysz się je dowolnie łączyć i stosować w zakresie kompetencji międzyludzkich
- spędzisz twórczo czas z innymi
- będziesz trenował umiejętność wypowiedzi i autoprezentacji
- będziesz się uczył współpracy w grupie
- rozwiniesz umiejętność słuchania innych, czekania na swoją kolej
- będziesz samodzielnie podejmował decyzje i dokonywał wyborów, poszukiwał własnych rozwiązań
- będziesz się uczył szacunku dla pracy własnej i innych
Założenia programu
Zajęcia interdyscyplinarne zakładają, że nie oddzielamy od siebie literatury, plastyki, przyrody, muzyki, tak jak nie dzielimy człowieka na części składowe – mózg, nogę, serce. Rzeczy dzieją się pomiędzy, powstają w ruchu, w dynamicznym procesie zdarzania się.
Indywidualna droga życiowa powstaje poprzez odkrywanie siebie – tego kim jestem, moich mocnych i słabych stron, talentów, wartości, potrzeb czyli ukrytych diamentów. Wewnątrz każdego z nas tkwi potencjał, który należy jedynie wydobyć i pielęgnować po to, żeby stać się sobą.
W twórczych działaniach aktywujemy różne struktury mózgu, wykorzystujemy zjawisko neuroplastyczności. Uczenie się nowych umiejętności stymuluje powstawanie nowych połączeń nerwowych w mózgu. Rozbudzamy ciekawość i chęć poznawania, a prowadzący ma za zadanie towarzyszyć i wspierać w rozwoju.
Rozumienie siebie jest punktem wyjścia do rozumienia innych, większej empatii i uczenia się współpracy w grupie, zamiast rywalizacji. Z nikim się nie ścigamy. Porównujemy się jedynie do siebie z wczoraj. Korzystamy z mądrości grupy. Poprzez komunikację z innymi wzbogacamy nasz świat o inne perspektywy i nowe spojrzenia. Jest to krok w kierunku akceptacji i zrozumienia.
- Program zajęć jest dostosowany do różnych grup wiekowych i ich możliwości w zakresie percepcji rzeczywistości.
- Każde zajęcia rozpoczyna rozmowa wprowadzająca w temat pracy
Co robimy na zajęciach?
- Rysujemy i malujemy na różnych formatach papieru, podobraziach i na kartonie za pomocą różnych technik: ołówkiem, kredką ołówkową, świecową, pastelową (suchą i olejną), kredą, mazakiem,świecą, węglem, patykiem, tuszem, gąbką, palcami itp.; malujemy farbą akwarelową, plakatową, akrylową.
- Łączymy techniki np. w kolażu inspirowanym wyobraźnią, literaturą, osobistymi wrażeniami i doświadczeniami.
- W zależności od wieku uczymy się komponowania całej płaszczyzny, podejmujemy próby stosowania zasad proporcji i aranżowania perspektywy.
- Inspirujemy się muzyką, literaturą, własnymi przeżyciami, obserwacją otoczenia, rozmową.
- Eksperymentujemy z barwną plamą
- Obserwujemy efekty mieszania kolorów i powstawania barw pochodnych i różnego stopnia ich nasycenia.
- Tworzymy walor barwy (odcienie jednego koloru), tworzymy prace z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.
- Przyglądamy się różnym rodzajom kompozycji i podejmujemy próby tworzenia własnych (rzędowe, rytmiczne, symetryczne w różnych układach, tworzymy kompozycje tematyczne, dekoracyjne z elementów geometrycznych i tworzywa przyrodniczego)
- Lepimy różne formy z mas plastycznych (glina, plastelina, modelina, masa solna, papierowa)
- Wycinamy i konstruujemy formy przestrzenne z papieru, kartonu, tkaniny itp.
- Ilustrujemy utwory literackie i własne opowiadania
O mojej edukacji:
- Turystyka i Rekreacja – specjalność: organizacja i obsługa ruchu turystycznego, AWF Poznań
- arteterapia – studia podyplomowe, Uniwersytet Medyczny, Poznań
- studium trenerskie przygotowujące do pracy z grupą metodą warsztatową, Poznań
- kurs wychowawcy i kierownika wypoczynku, WOM Gorzów
- malarstwo – 2-letnie studia podyplomowe ASP, Wrocław grafika artystyczna – studia licencjackie (w trakcie), UAP
Zainteresowania:
- psychologia
- malarstwo
- rysunek
- ilustracja
- ekologia
- przyroda, a szczególnie rośliny zielne